Viktigt! Om detta är första gången du gör följande steg, gör då en manuell backup innan ni utför följande steg, i fall önskat resultat inte skulle uppnås! Om du inte vet hur man gör eller återställer en manuell backup, läs här: Ställa in backup av pc-programvarans databas
Under året kan personalen ackumulera en del övertidstimmar. För göra ändringar eller betala ut övertidstimmar följ nedanstående steg.
I PC-programvaran, gå till menyn ”Ändra” och välj ”Användare”.
Välj den användare du vill göra förändringar på i användarlistan och tryck sedan på den högra knappen ”Ändra” med en ikon på en klocka och ett plustecken, nertill i fönstret (se bild).
I fönstret som öppnas kan du lägga till eller ta bort övertidstimmar.
Du kan välja följande alterantiv:
Betalda timmar: timmarna reduceras från övertidssaldot och visas som ”Betalda timmar” på rapporten.
Totala semester *: timmarna reduceras från övertidssaldot och läggs till på semestersaldot. *= I versionen i skrivande stund, står det i programvaran ”Totala timmar”. Detta skall vara ”Semestertimmar”.
Andra timmar: timmarna reduceras från övertidssaldot och du kan lämna en anmärkning som visas på rapporten.
Tryck på ”OK” knappen när du är färdig med att fylla i önskade värden.
Tips! Om du vill lägga till istället för att reducera timmar, placera ett minus (-) tecken före antalet timmar.
Ett fönster visas där ni får bekräfta förändringarna.
Förändringarna som görs kommer alltid redovisas längst ned på rapporten (Rapport/Rapport).
Följande redovisas: Antal reducerade (eller tillagda timmar) När ändringen gjorts Av vilken inloggad användare förändringen har gjorts.